Asunto Oy Turun Kakolan Keidas 1 sijaitsee keskeisellä paikalla Turun keskustan kupeessa Kakolanmäellä. Plugit toteutti taloyhtiöön latausvalmiuden 57 autopaikalle ja Keba KeContact P30 -latauslaitteita asennettiin urakan yhteydessä kymmenkunta.
”Taloyhtiön osakkailla on vahva usko liikenteen sähköistymiseen ja näin ollen latausjärjestelmän rakentaminen oli vain ajan kysymys”, toteaa taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Ilpo Toivonen.
”ARA-tuki ei ollut ratkaisevassa roolissa, mutta projektia vauhditti arvio siitä että lähitulevaisuudessa tukisummat vain pienenevät”, Toivonen jatkaa.
Projekti käyntiin kartoituksella
Projekti käynnistyi alkukartoituksella missä käytiin läpi sähkötekniset valmiudet sekä taloyhtiön odotukset ja vaatimukset latausjärjestelmälle.
Vuonna 2020 valmistuneessa talossa sähköverkon kapasiteetti oli kunnossa, mutta varmuuden vuoksi sulakekokoa päädyttiin nostamaan sähkösuunnittelijan suosituksesta. Latausvalmius mahdollistaa latauslaitteiden lisäämisen autopaikoille helposti myöhemminkin.
”Tulevaisuudessa latausmahdollisuuden merkitys asuntomarkkinoilla kasvaa entisestään. Taloyhtiön latausjärjestelmä on autoa lataaville osakkaille ja asukkaille tärkeä asia, mutta se nostaa myös koko taloyhtiön arvoa ja houkuttelevuutta”, Toivonen pohtii.
Latausratkaisu taloyhtiöösi?
Jos olet kiinnostunut kuulemaan latausratkaisuista lisää tai haluat asiantuntijamme mukaan yhtiökokoukseen, voit tutustua palveluumme lisää alla olevasta painikkeesta.
Yhteisymmärrys helpotti päätöksentekoa
Tarjouskilpailussa oli mukana kolme vaihtoehtoa ja Plugitin valintaa puolsi kolme hyvää syytä.
”Ensimmäinen oli paras hinta-laatu-suhde. Toisena tuli toteutusaikataulu, Plugit oli valmis käynnistämään projektin muita tarjoajia aikaisemmin. Kolmas tekijä oli Plugitin maine luotettavana toimijana yhdistettynä kattavaan referenssilistaan.”
Yhtiökokouksessa vallitsi yhteisymmärrys siitä että projekti on ajankohtainen ja tärkeä. Autopaikat ovat omia osakkeitaan, jolloin kulut pystyttiin kohdentamaan autopaikkojen omistajille. Kun osakkaat ostivat itse laitteet, taloyhtiölle ei tullut latauslaitteiden huolto- ja ylläpitovelvollisuutta.
Sähköauton lataus veloitetaan suoraan lataajien maksukorteilta kulutuksen mukaan kuukausittain. Kuormanhallinnan ansiosta latausteho jakautuu tasaisesti lataajien kesken.
”Työ on laadukkaasti toteutettu ja lataus toimii moitteetta”, Toivonen tiivistää.