Sähköauton kotilatausaseman valintaan vaikuttavat muun muassa ladattavan auton merkki ja malli, kiinteistön sähköresurssit sekä laitteen ominaisuudet. Tsekkaa Plugitin viisi vinkkiä latausaseman valintaan!
1. Selvitä, kuinka nopeasti autosi latautuu
Toiset ladattavat autot latautuvat nopeammin kuin toiset. Latausnopeus riippuu auton ajoakuston koosta, mutta myös auton sisällä olevan kiinteän akkulaturin koosta. Markkinoilla tällä hetkellä olevat ladattavat hybridiautot latautuvat useimmiten 3,6 kW:n teholla (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta). Täyssähköautojen kiinteän akkulaturin koko vaihtelee 3,6–22 kW:n välillä. Kärjistäen, mitä suurempi akkulaturi autossa on, sitä enemmän virtaa siirtyy ajoakustoon ja sähköauton lataus tapahtuu nopeammin.
Jos autosi kiinteän akkulaturin koko on 3,6 kW, voit ladata sitä myös suurempi tehoisilla latausasemilla, mutta auton latausnopeus on maksimissaan 3,6 kW / tunti.
Vastaavasti, jos autosi akkulaturi on kooltaan suurempi kuin 3,6 kW, auto latautuu sillä nopeudella, johon kotilatausaseman maksimiteho on säädetty. Laitteella, jonka teho on 3,6 kW:a, auto latautuu enintään 3,6 kW:a tunnissa, vaikka akkulaturi olisi suurempi.
2. Varmista auton latauspistokkeen tyyppi
Markkinoilta löytyy erilaisia latauspistoketyyppejä, joista henkilöautojen peruslataukseen on kahta tyyppiä.
Tyyppi 1 (Type 1) -standardi on käytössä esimerkiksi Nissanin ja Mitsubishin ladattavissa autoissa.
Tyyppi 2 (Type 2) -standardi on käytössä eurooppalaisissa autoissa sekä Teslassa.
Rasiamallisen latausaseman etuna on sen soveltuvuus kaiken merkkisten autojen lataamiseen erillisen autokohtaisen latauskaapelin avulla.
Mikäli halutaan valita kiinteällä kaapelilla varustettu latausasema, on tärkeää varmistaa kaapelin soveltuvuus omaan autoon. Kiinteäkaapelisen latausaseman etuna on sen helppokäyttöisyys, kun kaapelia ei tarvitse erikseen kaivaa esille.
3. Ota selvää autovalmistajan suosituksista
Useilla autovalmistajilla on omat suosituksensa latausaseman valintaan. Uusien autojen kohdalla jonkin toisen kuin autovalmistajan suositteleman latausaseman käyttö saattaa johtaa auton takuun raukeamiseen.
Kysy tarvittaessa latausasemien suosituksista lisää Plugitilta.
Tarve kotilatausasemalle?
Oletko kiinnostunut kotilatausaseman hankinnasta? Voit saada lisätietoa aiheesta myös kotilataajille tarkoitetulta sivultamme tai lataamalla kotilataajille laatimamme oppaan.
Jos olet jo hieman varmempi latausaseman hankinnasta, niin voit myös täyttää esikartoituslomakkeen, jonka jälkeen olemme sinuun yhteydessä antamiesi tietojen perusteella. Tämä on sinulle täysin MAKSUTONTA.
4. Mieti, mitä ominaisuuksia ja lisävarusteita tarvitset
Vikavirtasuojakytkin on latausasemien asennuksissa pakollinen elementti. Jotkut latausasemat, esimerkiksi ABL Sursum, sisältävät sen valmiiksi. Mikäli vikavirtasuojaa ei löydy laitteesta, tulee sellainen lisätä asennukseen. Se asennetaan tapauskohtaisesti sähkökeskukseen, latausasemaan tai laitteen viereen koteloituna.
Vikavirtasuojakytkimen tehtävä on suojata latausaseman käyttäjiä vaarallisilta sähköiskuilta ja estää tulipaloja. Kytkimen toiminta tulee testata vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Energiamittari on hyödyllinen lisävaruste, mikäli halutaan todentaa auton lataamiseen kulutetun energian määrä. Asunto-osakeyhtiöiden asukkaille asennettuihin latausasemiin lähes jokaiseen asennetaan energiamittari, jotta sähkön kulutus voidaan laskuttaa asukkaalta toteutuneen kulutuksen mukaan. Myös työsuhdeautojen lataamisessa energiamittari on toisinaan tarpeellinen. Energiamittari on mielenkiintoinen lisävaruste myös omakotitaloasujalle, sillä sähkön hinnan tietämällä on helppo laskea auton lataamiseen kuluneet eurot ja verrata summaa bensatankilliseen. Olemme myös kirjoittaneet artikkelin ”Mistä sähköauton lataamisen hinta muodostuu?”, jos haluat tietää aiheesta lisää.
Osaan latausasemista saa integroituna energiamittarin. Muussa tapauksessa energiamittari voidaan asentaa sähkökaappiin tai koteloida kaapin tai latausaseman vierelle.
Kuormanhallintakomponentti on esimerkiksi Schneider Electricin latausasemiin saatavilla oleva lisävaruste, joka vahtii kiinteistön sähkökuormitusta ja antaa latausasemalle tarvittaessa käskyn virran tiputtamiseen. Lue lisää kuormanhallinnasta artikkelistamme Dynaaminen kuormanhallinta – kaikki kuormanhallinnasta.
5. Huomioi myös tulevat tarpeet
Markkinoilla tällä hetkellä olevista ladattavista ajoneuvoista useimmat ottavat vastaan virtaa vain yhdestä vaiheesta. Tästä syystä yhdestä vaiheesta lataavalle autolle on perusteltua valita yksivaiheinen latausasema, joka riittää täyttämään tämän hetken lataustarpeen.
Useat sähköautoilusta innostuneet ovat kuitenkin sitä mieltä, että myös heidän seuraavat autonsa tulevat olemaan ladattavia, jolloin he haluavat varmistaa, että laitteella pystyy lataamaan myös tulevia autoja. Tästä syystä useat latausaseman ostajat tilaavat latausasemansa heti kolmivaiheisena, jotta sitä ei tarvitse mahdollisen autonvaihdon yhteydessä vaihtaa. Latausaseman asennus pystytään tyypillisesti tekemään omakotitaloihin kolmivaiheisena, mutta ennen latausaseman tilaamista on hyvä keskustella Plugitin kanssa, sillä joskus kiinteistöön on tarpeen tehdä lataustapakartoitus.