Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa tuhannen auton kuukausivauhtia ja suosion myötä lisääntyy myös tarve latausratkaisuille. Sähköauton lataus tavallisista pistorasioista on monella tapaa ongelmallista ja lisäksi laki edellyttää latauspistevalmiuksien rakentamista taloyhtiöiden remonttien yhteydessä.
Taloyhtiöiden kannalta hyvä hetki latauspisteiden ja latauspistevalmiuden rakentamiselle on juuri nyt. Listasimme suunnittelun ja argumentoinnin tueksi tärkeimmät perustelut latauspisteprojektin aloittamiseksi.
Laki edellyttää latauspistevalmiutta
Maaliskuussa 2021 astui voimaan laki, joka edellyttää taloyhtiöitä rakentamaan isompien remonttien yhteydessä latauspistevalmiuden kaikille autopaikoille. Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa sähköauton latauspiste myöhemmin. Laki koskee kaikkia taloyhtiöitä, joissa pysäköintipaikkoja on enemmän kuin neljä.
Toistaiseksi saa tukea
On hyvin todennäköistä, että latauspisteprojekti tulee taloyhtiössä vastaan jossakin vaiheessa. Tällä hetkellä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA avustaa latauspisteitä rakentavia taloyhtiöitä korvaamalla 35 % toteutuneista kustannuksista. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Avustusta voi saada myös latauslaitteiden hankintaan.
Tuen määrä on laskenut tasaisesti joka vuosi, eikä tukea ole luvassa loputtomasti. Mikäli taloyhtiö haluaa hyödyntää ARA:n myöntämää energia-avustusta, kannattaa toimia nopeasti.
Yhdenvertaisuus huomioitu
Mikäli taloyhtiössä ei ole sähköauton lataamiseen tarkoitettuja laitteita, autoja ladataan kuitenkin lämmityspistokkeista tai vaikkapa autokatoksen pistorasiasta. Ladattavan ajoneuvon latauksen hinta vuodessa on noin kuusinkertainen tavallisen auton lämmitykseen verrattuna. Sähköauton lataamisesta aiheutuneet kustannukset tulisi sen vuoksi aina pystyä veloittamaan ladattavan ajoneuvon käyttäjältä.
Taloyhtiöissä on monta asiaa, jotka voivat muodostaa kitkaa osakkaiden ja asukkaiden keskuudessa, niinpä sähköauton latauksesta ei kannata tehdä ongelmaa.
Sähköauton lataaminen taloyhtiössä -opas
Lue oppaasta, mitä kannattaa huomioida ja miten hanke etenee.
Hallinta on helppoa
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole nykyään enää yksittäisistä latauslaitteista, vaan kaikkia laitteet käsittävästä kokonaisesta latausjärjestelmästä. Latausjärjestelmä ottaa huomioon kiinteistön ja lataajien tarpeet sekä lataamiseen tarvittavat ominaisuudet. Näitä ominaisuuksia on esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä laskutuspalvelu. Plugitin älykäs latausjärjestelmä mahdollistaa muun muassa käyttäjän tunnistamisen ja sitä kautta myös käyttökustannusten kohdistamisen ja laskuttamisen suoraan käyttäjältä.
Turvallisuus paranee
Tavallisia lämmitystolppia tai muita pistorasioita ei ole suunniteltu sähköauton jatkuvaan lataamiseen. Lataaminen tavallisesta pistorasiasta voi johtaa pistorasian ja sen kaapeloinnin ylikuormittumiseen. Jatkuva pistorasian ylikuormittuminen vuorostaan aiheuttaa ylikuumenemis- ja palovaaran.
Ladattavien ajoneuvojen lataamiseen tarkoitettu latauslaite on turvallinen ja älykkään latauspisteen kuormitus on hallittavissa niin, että kiinteistön muiden toimilaitteiden käyttö ei häiriinny. Järjestelmän laatu sekä älykkäät kuormanhallintaratkaisut ovat luotettavan ja turvallisen latausratkaisun kulmakivet. Dynaaminen kuormanhallinta kannattaa siis ehdottomasti ottaa huomioon latausratkaisussa.
Latausjärjestelmä nostaa taloyhtiön arvoa
Sähköautojen määrä on tasaisesti tuplaantunut viimeisen kahden vuoden aikana ja kasvukäyrän oletetaan jatkuvan jyrkkänä. Sähköautojen yleistyessä latausjärjestelmistä tulee entistä tärkeämpi peruste asunnon ostamiselle tai vuokraamiselle. Latausvalmis on asuntomarkkinoilla kilpailutekijä.
Kun taloyhtiössä on valmiudet sähköautojen lataamiseen, tulee taloyhtiöstä myös uusille asukkaille houkuttelevampi ja se samalla nostaa kiinteistön ja jokaisen asunto-osakkeen arvoa.